måndag 6 april 2009

Lite uppdatering på plats....

Jösses vad tiden ramlar iväg. Har inte riktigt orkat ta tag i min blogguppdatering det sista. Det har varit lite för mycket runt omkring den sista månaden, både ledsna och roliga grejer. Men nu när vårsolen börjar värma kommer energin tillbaka =)

Världens bästa Anna-Maria/Rimna hade för ett tag sedan en utmaning i sin blogg. Man skulle inspireras av en tavla hon har i köket som såg ut så här:



Jag försökte knåpa ihop ett bidrag men hann helt enkelt inte med på slutet så LOn låg halvfärdig på skrivbordet när tiden gick ut. Men vad gjorde det? Jag gjorde klart den dagen därpå istället och hela skapandet hade den här gången en terapeutiskt effekt i dubbel bemärkelse.
När jag skrivit ut bilden från Anna-Marias hemsida gick jag in i mitt scrap-å-skräp-rum för att bläddra bland korten och få nån inspiration. Då låg det ett kort på golvet, precis vid stolen. Det hade antagligen ramlat ned från en av högarna med kort jag har i bokhyllan bredvid skrivbordet.
Kortet var på min älskade farfar som gick bort nu i mars. Själva fotot är väl egentligen alldeles för ofokuserad för att vara nåt att scrappa men det är så mycket farfar över det. Jag tog det i somras när de fortfarande bodde kvar på gården och farfar var relativt pigg.
Han är i verkstaden och grejar, i blåkläder och med en massa "brôte" runtomkring. Jag kan riktigt känna doften av verkstad när jag ser det.

Jag inspirerades av tavlans färger och "kvistarna" som jag ritade och färglade med ProMarkers/Copics. Det syns lite dåligt men "slutet" på varje kvist sitter på 3D-kuddar för lite mer effekt.



Jag kan säga att det var ett bra sätt att bearbeta sin sorg genom att scrappa.
När jag berättade för barnen att farfar Elfon hade gått bort frågade Melker (snart 5) om han var i himlen nu? När jag svarade ja, sa han att det inte var något att vara ledsen över för då kunde ju farfar Elfon leka med Pippis mamma för hon är ju en ängel i himlen =)
Nu i veckan berättade han att farfar Elfon, moromors mamma (min mormor som han aldrig träffade) och Bengt (en vän till familjen som dog i somras) lekte kurragömma för fullt i himlen nu men att farfar Elfon hade lite ont i huvudet för han hade slagit i det när han hade gömt sig (farfar var ganska lång).... Härligt med bra fantasi =)

Ha en undebar vårvecka och krama om de dina!

Kramelikram Veronica

2 kommentarer:

Björken sa...

Barn tar sorg på ett underbart sätt. Tycker att kortet var fint likaså Lo´n.

Anna Maria Niia sa...

Underbar layout!!!

Massor med kramar till er!